Stoomtrein Katwijk Leiden

Terwijl ik dit schrijf (april 2020) waart rondom ons het covid-19-spook rond. Dat kluistert ons aan huis terwijl campings gesloten zijn. Geen caravan-trips dus. Dat kwam er in 2019 om allerlei redenen ook niet van. In 2019 hadden we wel een seizoensplaats op een NCC-terrein. Nu ook allerlei uitjes niet meer mogelijk zijn, blikken we terug op een paar uitjes in 2019, zoals hier het verjaardagsuitje t.g.v. de verjaardag van een van de kleinkinderen. Bij Leiden is het smalspoor-museum gevestigd, waar naast de expositie het ook mogelijk is een paar ritjes met oud materieel te maken.


Uit de geschiedenis volgens stoomtreinkatwijkleiden.nl.

In de eerste helft van de vorige eeuw speelde smalspoor, een verzamelnaam voor spoorwegen met een spoorwijdte kleiner dan die waarop NS rijdt, een belangrijke rol in het vervoer van mens en product. Door heel Nederland lagen tramlijntjes die het platteland ontsloten en in tal van bedrijven zorgde het smalspoor voor het vervoer van grondstoffen en eindproducten.
Een goed voorbeeld daarvan was de aannemerij. Bij wegen, dijken en kanalen in aanleg werd het beeld bepaald door grote aantallen stoomlocomotieven die met lange rijen kipwagens zand aan- of juist afvoerden. Grote aannemers hadden vaak tientallen locomotieven in eigendom, honderden kipwagens en ontelbare kilometers spoor. Er bestonden zelfs speciale bedrijven die locomotieven en rollend materieel verhuurden. Ook in andere bedrijfstakken speelde het smalspoor een grote rol. Bij papier- en machinefabrieken, bij waterleidingbedrijven, bij veenderijen en tuinderijen en onder- en bovengronds bij de Limburgse mijnen; zonder uitzondering zorgden de kleine locomotieven met hun trein van vaak speciaal ontworpen wagens voor prestaties van formaat. Feitelijk was het smalspoor de allereerste vorm van zwaar transport.
Maar dat is lang geleden. De meeste stoomtrammetjes legden het al snel af tegen de autobus. En in de jaren ’60 verdween de laatste tramlijn. Het industriële smalspoor hield het langer vol. Op veel steenfabrieken werden de stoomlocs nog vervangen door diesellocomotieven. Maar inmiddels is ook daar de inzet van smalspoor voltooid verleden tijd.


Logo copyright stoomtreinkatwijkleiden.nl

Logo copyright stoomtreinkatwijkleiden.nl

Voor de kinderen zijn de ritjes met het oude materieel natuurlijk het interessants. Daarom hierna een overzicht van de routes.


Routes copyright nl.wikipedia.org

Routes copyright nl.wikipedia.org


Routes

Route 1 gaat driekwart om het Valkenburgse Meer van station Valkenburgse Meer (bij de hoofdingang) naar station Wassenaarse Wetering. Verder kan nog niet, misschien in de toekomst wel. De rit wordt gereden met een stoomlocomotief met oude tramwagons.
Route 2 gaat van station Valkenburgse Meer naar station Voorschoterweg, naar een loods met op te knappen locs, wagons, e.d. De rit wordt gereden met een kleine dieselloc die een trein met open karretjes trekt.

Fotoos rit stoomtrein.

Fotoos rit diesellocje.

Voor de rest zijn er allerlei leuke weetjes op te doen in de exposities bij de hoofdingang en de loods aan de Voorschoterweg. De laatste met uitleg door een gids die meerijdt met route 2.


© Fam. Buitenhuis 2020, alle rechten voorbehouden