Technische rally Soliferclub Nederland

Vrijdag 25 april, de dag na de Paasrally en de tussendagen, stroomt de camping “Kom es an” vol met Solifer-kampeerders. Meer dan een derde deel van de Soliferclub-leden is gekomen om de komende vier dagen meer te weten te komen over de technische kant van het caravannen in het algemeen en van de Solifer in het bijzonder. Al in de herfst van het vorig jaar is de toenmalige Technische Commissie begonnen om deze rally, die al heel lang op het wensenlijstje stond, voor te bereiden, met een veel belovend programma als resultaat.

Meteen de eerste avond al luisteren we in de recreatiezaal van de camping naar wat Menno van der Heiden ons vertelt en laat zien over de combinatie auto en caravan. De ideale trekauto is groot, sterk en zwaar, maar ook de moderne lichtere auto’s met een turbo-motor zijn goede trekauto’s. Je bewust zijn van eventuele beperkingen van een combinatie moet het mogelijk maken veilig met de caravan de weg op te gaan. Wil je weten wat de plus- en minpunten van jouw combinatie zijn, of ga je een andere auto of caravan aanschaffen, kijk dan eens op de internet-site van caravantrekker.nl, daar wordt alles haarfijn voor je uitgerekend.

De voorzitter gebruikt deze avond ook om drie leden in het zonnetje te zetten, zij vertoefden ten tijde van de jaarvergadering nog in het verre zuiden. Ria en Jacob Dijkhuizen worden geëerd voor 25 jaar lidmaatschap en Toon Suermondt wordt bedankt voor al zijn werk voor het clubblad.

Op zaterdag, Koningsdag, heeft de rally een oranje sfeer: caravans met oranje vlaggetjes, kinderen in oranje T-shirts, glaasjes oranjebitter en een rommelmarkt. Met de “Kom es in”, een soort “gluren bij de buren”, laten we elkaar zien wat er zoal aan de caravans veranderd/verbeterd is. Iedereen loopt van caravandeur tot caravandeur om te kijken en ideeën op te doen. Het is leuk om te zien hoe ieder op zijn eigen manier en naar eigen smaak grote of kleine aanpassingen heeft gedaan. Van vervanging van de tafel door een kastje met uitschuifblad, methoden om je tv voor onderweg vast te zetten tot hoe vervoer je de fietsen in de caravan. Bij onze eigen caravan krijgt onze oplossing om de fietsen in de caravan te vervoeren de meeste belangstelling. Klik hier of op het plaatje hiernaast voor een beschrijving met foto’s.

Vanaf vijf uur wordt gezamenlijk gebarbecued. Dat is nog even opschieten, want om zeven uur begint de lezing van Theo Gerrits. Hij vertelt ons wat de wet onder een caravan verstaat en aan welke technische eisen hij moet voldoen. Ook over het rijden met een caravan staat van alles in de wet: over belading en gewicht, over snelheid en de verschillende rijbewijzen.

Vanuit zijn werk weet Theo veel over de technische staat en het onderhoud aan het onderstel van caravans. Aan de hand van foto’s laat hij ons zien wat er zoal mis kan zijn en wat voor gevolgen dat kan hebben. Hoe vaak moeten de torsieveer en de oplooprem gesmeerd worden? Hoeveel doorsmeerpunten zijn daarvoor? Menigeen begint een beetje te twijfelen, hebben we het tot nu toe allemaal wel goed gedaan of laten doen?

Het volgende onderwerp is het rijden in de bergen met de caravan. De berg op is niet zo’n probleem, maar de afdaling is een beproeving voor de remmen. Hoe voorkom je dat je beneden aan komt met verbrande remvoeringen of oververhitte lagers en banden? De oplooprem is onderhand een verouderde techniek die veel problemen geeft bij het rijden in bergachtig gebied. Maar zolang de fabrikanten niet investeren in modernere remtechnieken zullen we het ermee moeten doen. Er wordt al wel gewerkt aan de ontwikkeling van systemen, die de nadelen van de oplooprem ondervangen. Met een schaalmodel auto met caravan op een schuine plank wordt gedemonstreerd hoe het gewicht van de caravan de oplooprem in werking zet, zonder dat het rempedaal aangeraakt wordt.

Tot slot het meest spectaculaire onderdeel van de avond: de auto met caravan op een lopende band met verschillende snelheden. De combinatie kan met magneten op verschillende manieren beladen worden. Wat doet dat met het rijgedrag? Bij welke snelheid gaat een goed of slecht beladen caravan een eigen leven leiden? Het is een vrolijke boel, maar al deze informatie laat je ook nadenken. Het gaat vaak goed, maar ga je over de smalle lijn van de kritische grens heen, kan dat tot grote ongelukken leiden.

Zondagochtend stappen we al vroeg in de bus voor een bezoek aan 123 Products in Veenendaal en aan Triorep in Scherpenzeel. Bij 123 houdt eigenaar Cees, na koffie en koek, een gloedvol betoog over het ontstaan van het bedrijf en de ontwikkeling van de producten en het gebruik ervan. Wat maak je waarmee schoon en waarom. Tot slot krijgt iedere equipe een schoonmaak-product cadeau.

Na de lunch zijn we te gast bij Jos van Triorep. Zijn bedrijf is gespecialiseerd in reparatie en renovatie van aanhanger-onderstellen. In een kast, als in een soort museum, liggen oude, kapotte onderdelen aan de hand waarvan hij instructie geeft aan andere monteurs.

We krijgen aanschouwelijk onderwijs in de werkplaats waar een Solifer op de brug staat. De smeerpunten, waar gisteravond zoveel discussie over ontstaan is, komen uitgebreid aan de orde. Bij Triorep wordt een systeem ontwikkeld om bij het rijden in de bergen de nadelen van de oplooprem op te heffen. Ook wordt onderzocht of dit aangevuld kan worden met een anti-slingersysteem.

’s Avonds komt Aad van der Poel, journalist bij de KCK, een verhaal houden over banden. Goede en slechte banden, slappe en stijve banden, droogtescheurtjes, platte kantjes, profielen, bandenspanning, klapbanden en natuurlijk het Matador-verhaal. Wat staat er allemaal op de zijkant van een band en wat betekent dat? Hoe bepaal je wat voor jouw caravan de juiste banden zijn? Het komt allemaal aan de orde. Van de verbeteringen aan de oplooprem en de anti-slingersystemen is hij tot nu toe niet erg onder de indruk.

Na de pauze en de vragen vertonen Piet Goudriaan en Jacob Dijkhuizen hun foto’s van eerdere Soliferclub-reizen. Dan sluit de voorzitter de rally officieel af, hoewel we morgen nog naar de importeur Martens gaan.

In Brummen worden we hartelijk ontvangen door de hele familie Martens. Het 60-jarige bedrijf heeft een feestelijke dag georganiseerd en met de aanwezigheid van van Vliet is heel Solifer-Nederland compleet. Naast koffie/thee met lekkers is er later een heerlijke lunch. De nieuwste modellen van Solifer kunnen worden bekeken en tussen de caravans ligt een heuse jeu-de-boules-baan. In de werkplaats staat een demonstratie-caravan van Truma en een stand van de Accuspecialist. Buiten kun je de nieuwste Truma-mover uitproberen of een proefrit maken op een elektrische fiets. Een reparatiebedrijf laat zien dat je beschadigde onderdelen van je interieur vaak prachtig kunt laten herstellen in plaats van te vervangen. Met een prijsvraag met echte Solifer-prijzen wordt de dag afgesloten.


Terug op de camping puffen we uit van vier vermoeiende dagen tijdens het happy-hour. Een grote kring clubleden die, mannen zowel als vrouwen, actief deelgenomen hebben aan deze prima georganiseerde technische rally.



Om een bewegend beeld te krijgen van dit panorama: klik dan hier. Of wil je het plaatje in een groter formaat: klik dan hier.


© Fam. Buitenhuis 2015